شما در حال حاضر در انجمن محیط زیست قرار دارید برای انتقال و استفاده از امکانات سامانه جامع محیط زیست اینجا کلیک نمایید
لطفا قبل از ارسال هرگونه پست و گفت و گو حتما قوانین انجمن را مطالعه بفرمایید .
تخته امتیازات
مطالب محبوب
در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان چهارشنبه, 25 تیر 1399 در همه بخش ها
-
3 امتیاز
-
3 امتیازبا سلام و عرض سپاس و تشکر بابت طراحی و ایجاد انجمن محیط زیست در بخش تالارهای گفتگو، قسمت سامانه محیط زیست به غلط مجیط نوشته شده لطفا اصلاح فرمایید. با پوزش فراوان
-
3 امتیازکاربران سایت میبایست در هنگام ارسال مطلب در انجمنها از کلمات مناسب استفاده نمایند. کاربران میبایست در هنگام ارسال مطالب از یک عنوان مناسب استفاده نمایند. این عنوان باید در رابطه با سؤال ، مشکل و یا پیغام ایشان باشد. از انتخاب عناوینی از جمله کمک ، تورو خدا کمکم کنید ، خیلی مهم ، هر کی میتونه جواب بده ، نیاز به پاسخ فوری ، یک برنامه ، جطوری میتونم و جملاتی شبیه به این پیغامها جدا خودداری نمایید، برای انتخاب موضوع میتوانید از کلمات کلیدی سؤال خود استفاده کنید. در صورتی که مایل به ارسال مطلبی از یک سایت دیگر میباشید ، حتماً منبع آن را ذکر نمایید. در هنگام مطرح کردن مطالب خود ، انجمن مناسب را انتخاب نمایید و از ارسال آنها در انجمنهای نامتناسب با مطلب تان خودداری نمایید. در هنگام نوشتن مطالب آنها را به صورت جداگانه مطرح فرمایید. بدین معنی که در صورتی که مطالب گوناگونی دارید ، آنها را در چندین ارسال مطرح نمایید و از مطرح کردن تمامی آنها در یک ارسال خودداری فرمایید . در صورتی که جواب سؤالی را نمیدانید از ارسال مطالبی که باعث شلوغ کردن آن تاپیک ( یا سؤال ) شود خودداری فرمایید و برای تشکر فقط از دکمه مخصوص تشکر استفاده کنید. از جواب های نامربوط پرهیز کنید و در صورتی که بحث خاصی دارید برای خودتان یک تاپیک دیگر باز کنید. تبلیغات تجاری و یا سایت ممنوع است. اگر جواب سؤال کاربری به گونه ای بود که مربوط به سایتهای تجاری میشد میبایست فقط در زمینه سؤال کاربر سایت معرفی شود و از به کار بردن جملات و کلمات تبلیغاتی خودداری نمایید. از نوشتن یک مطلب در انجمنهای مختلف خودداری کنید. طبق قانون انجمن مناسب و مرتبط به مطلب خود را انتخاب کنید و فقط در آن انجمن مطلب خود را ارسال کنید. مسئولیت تمامی فایلها و یا تصاویر و ... که از طریق سایت رد و بدل میشوند بر عهده کاربر فرستنده میباشد و سایت در قبال این گونه مسائل هیچ تعهدی در زمینه سالم بودن آنها، ویروسی نبودن آنها و ... ندارد. ما به شما پیشنهاد میکنیم حتما پس از دریافت فایلها آنها را قبل از استفاده توسط نرم افزارهایی که کار ویروس یابی و اسکن فایلها را بر عهده دارند ، چک نمایید. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سؤال از انجمنها استفاده نمایید در صورتی که مستقیما با یک کاربر از طریق ایمیل ، چت و یا هر طریقه دیگری ارتباط داشته باشید سایت هیچ گونه تعهدی در مقابل بوجود آمدن مشکالات احتمالی نخواهد داشت. از نوشتن متن های فینگلیش جدا خودداری کنید زبان رسمی این فروم فارسی هست. البته تالار گفتگوی زبان انگلیسی در دسترس می باشد. از ارسال اسپم و مطالب بیهوده کاملا خودداری کنید و در صورت مشاهده و مشخص شدن اسپمر بودن کاربر ، کاربر مورد نظر به طور دائم از تالار گفتگو اخراج خواهد شد . گذاشتن بنر و تصویر تبلیغاتی در هر زمینه ای و لینک تبلیغاتی در امضا ممنوع می باشد. نوشتن مطالب با فونت درشت و با فاصله زیاد در امضا ، گذاشتن تصویر متحرک ، لینک کانال تلگرام و آدرس سایت ، برای کاربران ممنوع می باشد .
-
2 امتیازمالک تویوتا لندکروز قدیمی توانست برای خودرویش گواهینامه معاینه فنی بگیرد و از تعیین سن فرسودگی خودروها شکایت کند. منصور صفایی که خودش را از مدافعان قانون هوای پاک معرفی میکند، اصرار دارد که بگوید: دادخواستش را تنها با پرداخت ٣٠هزار تومان در دیوان عدالت اداری ثبت کرد و حرف حساب او در این دادخواست این است که نباید عدد مشخصی را برای فرسودگی و اسقاط خودروها مشخص کرد؛ چون تعیین سنوسال مصداق اسراف سرمایههای کشور و ضایعشدن حقوحقوق مالکیت شهروندان است. 🚙🌁🌁🌁🌁🌁🌁 همه میگفتند منصور صفایییزدی تویوتا لندکروزش را مثل بچهاش دوست دارد و حاضر نیست ترکش کند. برای همین هم، علیه قانون هوای پاک شوریده. میگفتند او یک مرد پولدار بیغم است که فقط نگران از دستدادن خودروی مدل بالای خودش است. حتی بعضیها پا را فراتر گذاشته و مدعی شده بودند؛ این مرد با خودروسازها و قطعهسازها سر و سرّی دارد. حدس و گمانهایی که این مرد را به یک مافیای خطرناک و پرنفوذ وصل میکرد. حرفها جذاب بود اما با عقل جور درنمیآمد، چون آییننامه نهتنها هیچ ضرری برای شرکتهای قطعهساز و خودروساز نداشت بلکه سود هم داشت. به هرحال خارجکردن خودروهای قدیمی و فرسوده باعث رونق کسبوکار آنها میشود، چون میتوانند خودروهای نو بیشتری به مردم بفروشند. نمیشد ذهنها را سوال و ابهام خالی کرد. به نظر میرسید این مرد کاسهای زیر نیمکاسه دارد و اِلا چرا باید علیه قانون هوای پاک شکایت کند و به دنبال باطلکردن یکی از آییننامههای آن باشد؟ منصور؛ این مرد ٤١ساله تهرانی، شهروند پرحاشیه این روزها، کسی که حرف و حدیثهای بسیاری پشتسر خود راه انداخته، همان فردی است که توانسته با شکایتش، «آییننامه اجرایی ماده ٨ قانون هوای پاک» را به ابطال بکشاند. «به خاطر علاقه و نیاز به هوای پاک این کار را کردم نه برای قانونگریزی». اینها را خودش میگوید. منصور صفایی، ماجرا را اینطور تعریف میکند: «وقتی قانون هوای پاک تصویب شد، خیلی خوشحال شدم. چون من دردکشیده بودم. ریههایم به آلودگی هوا حساس است. از سن نوجوانی با این مشکل درگیر بودم. برای همین تصویب قانون هوای پاک مرا خوشحال کرد اما وقتی آییننامه ماده ٨ این قانون را دیدم، شوکه شدم و فکر کردم چرا باید همه خودروها بعد از رسیدن به سن ٢٠سالگی از رده خارج شوند؟ روی چه حساب و کتابی، عدد ٢٠ برای فرسودگی خودروها انتخاب شده؟ چرا ١٥سال نه؟ چرا ٢٠سال؟ چرا ١٠سال نه؟ اصلا وقتی معاینه فنی درکشور وجود دارد، چرا باید برای فرسودهبودن یا نبودن خودروها، سنوسالی مشخص کرد؟ در هیچ کشوری سن، معیار فرسودهبودن یا نبودن خودروها نیست. شاید لازم باشد یک خودروی داخلی بیکیفیت، بعد از پنجسال از دور خارج شود اما چرا باید یک خودروی دیگر که حتی بعد از ٣٠سال هم کارایی دارد و آلودگی چندانی تولید نمیکند، اسقاط شود؟ برای همین درک نمیکنم که چرا باید همه خودروها را به یک چوب برانیم و با همه آنها یکجور رفتار کنیم؟ من برای اینکه حرف خودم را ثابت کنم، سال ٩٧ رفتم یک تویوتا لندکروز قدیمی مدل ١٩٨٣ خریدم. قیمت واقعی آن در حد ١٥میلیون تومان بود اما چون موتور آن بازسازی و تعمیر شده بود؛ توانستم آن را با ٢٠میلیون تومان بخرم. حتی برای این خودرو که ٣٦سال عمر دارد، توانستم گواهی معاینه فنی بگیرم. بعد شروع کردم به نوشتن یک دادخواست برای ابطال آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک که سن فرسودگی را برای خودروها تعیین میکند. صفایی که در رشته برق تحصیل کرده و شرکتی هم در زمینه تأسیسات برقی دارد، حدس میزد که آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک، حاصل لابی خودروسازان با سازمانهایی مثل محیطزیست است تا همه خودروها را با هر کیفیت و سطح آلایندگی، بعد از رسیدن به یک سن مشخص، از چرخه مصرف بیرون بکشند و بتوانند خودروهای نو به مردم بفروشند. او حس میکرد کاسهای زیر نیمکاسه است. برای همین دست به کار شد و دادخواستی را با زبان و قلم خود برای ابطال آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک نوشت و در آن ماجرای تویوتا لندکروز قدیمی را هم که به تازگی خریده بود، بهعنوان یک نمونه عینی که مصوبه را زیر سوال میبرد، شرح داد. بعد از ثبت این دادخواست، دیوان عدالت اداری اعلام کرد که باید مغایرت این آییننامه با قانون یا شرع مشخص شود. این را زینب خواجهثانی وکیل منصور صفایی میگوید. ثبت دادخواست و پیگیری آن در دیوان عدالت اداری برعهده او بود و این پرونده را یکی از سادهترین پروندههایی میداند که تا بهحال داشته. با توسل به چهارقاعده فقهی ازجمله قاعده مشهور «لاضرر و لاضرار فیالاسلام»، آییننامه مغایر با شرع معرفی و خواستار ابطال آن شد. چون مسأله شرعی بود، دیوان عدالت اداری هم نظر فقهای شورای نگهبان را در اینباره خواست. قائممقام دبیر شورای نگهبان هم بیستویکم اردیبهشتماه امسال در نامهای به دیوان اعلام کرده است: «با توجه به اینکه راههای مطمئن دیگری جهت احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودروها ازجمله آلایندهنبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارجشدن خودروها صرفا با رسیدن به سن مذکور در مصوبه از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکان به نظر فقهای معظم شورای نگهبان خلاف شرع شناخته شد.» درنهایت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بیستوهفتم خردادماه رأی به ابطال آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک داد. منصور صفایی که خودش را از مدافعان قانون هوای پاک معرفی میکند، اصرار دارد که بگوید: دادخواستش را تنها با پرداخت ٣٠هزار تومان در دیوان عدالت اداری ثبت کرد و حرف حساب او در این دادخواست این است که نباید عدد مشخصی را برای فرسودگی و اسقاط خودروها مشخص کرد؛ چون تعیین سنوسال مصداق اسراف سرمایههای کشور و ضایعشدن حقوحقوق مالکیت شهروندان است. از طرف دیگر تنها با تعمیر یا عوضکردن موتور خودرو میتوان آلودگی آن را در حد خودرو صفر پایین آورد، بنابراین دلیلی ندارد که کل خودرو ازجمله بدنه، لاستیک و صندلیهای آن لزوما اسقاط شود. شورای نگهبان هم با همین استدلالهای شاکی پذیرفت که تعیین سن فرسودگی مصداق اسراف است و در نتیجه به غیر شرعیبودن آییننامه رأی داد اما در این میان به این موضوع توجه نشد که همه قطعات خودرو رفته رفته مستهلک میشود برای همین است که احتمال شکستگی، بریدگی و دررفتن قطعات در خودروهای فرسوده بالاست. مواردی که به بحث ایمنی خودروها مربوط است. موضوعی که اصلا شوخیبردار نیست چون همین نقص ایمنی هر سال باعث مرگ تعداد زیادی از مردم در تصادفات جادهای میشود؛ نقص ایمنی در خودروهای قدیمی و فرسوده پررنگتر و بیشتر است. از طرف دیگر مصرف سوخت در خودروهای قدیمی و فرسوده حداقل دو برابر خودروهای معمولی و طبیعتا همین هم مصداق اسراف است. سوختی که سرمایه ملی است و از بیتالمال برای تولید و توزیع آن استفاده و از جیب مردم برای خرید آن هزینه شده است. علاوه بر اینها در دیوان عدالت اداری بهتر بود به این مورد هم توجه میشد که خودروهای قدیمی و فرسوده دو برابر خودروهای دیگر آلودگی تولید میکنند؛ به این معنا که اگر یک خودرو با استاندارد یورو٢ در هر کیلومتر پیمایش ٧/٢ گرم آلودگی داشته باشد، خودروهای قدیمی بیشتر از ٥٠ گرم در هر کیلومتر آلایندگی دارند یعنی هر خودرو فرسوده به اندازه ٢٥ خودرو آلودگی تولید میکند. آلودگی که هر سال خیلیها را راهی بیمارستان میکند و آنها مجبورند هزینههای بالایی برای درمان خود بپردازند. سیستم درمانی هم برای مراقبت از این افراد هزینههای سنگینی متحمل میشود که هر دوی اینها ضایعشدن حقوق مردم و صدمه به سرمایههای مالی کشور است؛ مثلا تنها در سال ٩٦ یعنی همان سالی که قانون هوای پاک تصویب شد، آلودگی هوا در ١٠ استان کشور حدود ١٨٨هزارمیلیارد ريال خسارت مالی ایجاد کرد. از طرف دیگر اگر قبول کنیم که حق تنفس ابتداییترین، قانونیترین و مشروعترین حق هر انسانی است و اگر جان انسانها را هم سرمایهای برای کشور بدانیم، مرگ ٥هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا را هم مصداق تضییع حقوق جامعه میدانیم. اینها بخشی از دفاعیات کارشناسان سازمان محیط زیست است که سعی دارند از طریق دفتر حقوقی این سازمان موضوع باطلشدن آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک را در نهادهای قانونی پیگیری کنند اما حالا که دیوان عدالت اداری رأی به ابطال این آییننامه داده، امیدی به برگشت آن وجود دارد؟ چون آییننامه از طرف «هیأت عمومی» دیوان عدالت اداری باطل شده قطعی و غیرقابل برگشت است، مگر اینکه با استناد به ماده ٩١ قانون دیوان عدالت اداری، رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان عدالت اداری یا ٢٠ نفر از قضات دیوان درخواست بررسی مجدد این موضوع را داشته باشند. این را علی دشتی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری، میگوید. البته او با توجه به اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده، پیشنهاد میدهد که رئیس سازمان محیط زیست باید از رئیسجمهوری بخواهد که او با رئیس قوه قضائیه در اینباره صحبت کند؛ چون مسلما اگر سران قوا ورود نکنند راهی برای حفظ قانون ماده ٨ هوای پاک وجود ندارد. راه دیگر آن است که دولت با گرفتن موافقت ضمنی درباره ماده ٨ قانون هوای پاک آییننامه جدیدی را با پیشنهاد راهکارهای فنی جدید برای تعیین سن فرسودگی و اسقاط و ایجاد سایر شرایط جدید در این مورد تنظیم و در دولت تصویب کند. همه این موارد فنی و حقوقی این سوال را به ذهن میآورد که چرا دیوان عدالت اداری در روند بررسی شکایت از آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک نظر متخصصان آلودگی هوا را نخواسته است؟ به گفته دشتی «دیوان عدالت اداری موظف است که تنها خلاف شرع یا خلاف قانونبودن قوانین و مصوبات را بررسی کند. اگر ادعا شود که مصوبه دولت خلاف قانون است، گاهی دیوان از نظر مشورتی متخصصان هر رشته استفاده میکند اما زمانی که ادعای خلاف شرعبودن مصوبه دولت مطرح شود، دیوان عدالت اداری مکلف است نظر شورای نگهبان را بگیرد و بر اساس نظر آن عمل کند.» او معتقد است اشکالی در روند بررسی دادخواست «ابطال آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک» پیش آمده است؛ اینکه تصمیم به ابطال صرفا بر اساس برخی قواعد فقهی گرفته شده و به برخی قواعد فقهی جامعتر توجهی نشده است. از طرفی حق ظاهری و زودگذر یک شخص بر حقوق مستمر و دایمی عموم مردم اولویت داده شده که به دلیل تسلط رویکرد مبتنی بر حقوق خصوصی در جریان بررسی این موضوع است. هر چند که همین نگاه و رویکرد مبتنی بر حقوق خصوصی برخلاف اصل چهلم قانون اساسی است که اشاره دارد «هیچکس نمیتواند اِعمال حق خویش را وسیله ضرر به غیر و تجاوز به منافع عمومی قرار دهد». متأسفانه به دلیل برداشت اشتباه و براساس یک تفسیر ظاهری و با توسل به برخی قواعد و بیتوجهی به برخی دیگر از قواعد حقوقی، حقوق فردی بر حقوق عمومی ترجیح داده شده است. اینکه به مردم اجازه داده شود از خودروی فرسوده و بیستساله خود در مدت زمان طولانی استفاده کنند، هر چند ظاهرا احترام به حق مالکیت مردم است اما در حقیقت برخلاف حقوق عمومی است چون این نوع خودرو سوخت بیشتری مصرف میکند، هوا را آلوده میکند و خطرهای زیاد دیگری نیز برای جامعه دارد. در ضمن با اینکه دیوان عدالت اداری با تکیه بر قاعده فقهی «لاضرر و لاضرار فیالاسلام» به این معنا که «انسان نه به خود و نه به دیگری نمیتواند ضرر برساند»، رأی به ابطال آییننامه ماده ٨ قانون هوای پاک داده، اما میتوان از همین قاعده برای حفظ آییننامه استفاده کرد؛ چون ضرر و آسیب خودروی فرسوده هم به خود مالک خودرو و هم به دیگران است. با وجود همه این حرفوحدیثها، منصور صفایی یزدی در روزهایی که سرفه امانش را بریده بود نگاهی به خودروی قدیمیاش انداخت و دادخواست ابطال آییننامه قانون هوای پاک را نوشت. محیط زیستیها از این خبر خوشحال نشدند اما او خودش را مدافع هوای پاک و حقوق همشهریان و هموطنانش میداند. او که تنها با ٣٠هزار تومان دادخواستش را در دیوان عدالت اداری ثبت کرد و با ٦٠٠هزار تومان حقالزحمه وکیل پروندهاش را به نتیجه رساند. پروندهای که تنها زیر سه ساعت کار داشت. http://shahrvand-newspaper.ir/News:NoMobile/Main/188898/-30هزار-تومان-برای-هوا--شدن-یک-قانون
-
2 امتیازعرض سلام و وقت بخیر خدمت کاربران محترم شما عزیزان میتوانید در این تاپیک انقادات و پیشنهادات خود را قرار دهید و مارا در بالا بردن کیفیت کار خود یاری رسانی کنید. سپاس فراوان از شما بزرگواران .
-
1 امتیازنکات قابل توجه درمورد افزودن اطلاعات بارگیری: مدیریت پسماند—> پسماندهای ارسالی—> مشاهده و تکمیل اطلاعات —> افزودن اطلاعات بارگیری ثبت اطلاعات بارگیری فقط تا قبل از منقضی شدن مهلت ارسال امکانپذیر می باشد. وزن بارگیری نمی تواند بیشتر از وزن تقاضا شده باشد. فایل راهنمای اطلاعات بارگیری پیوست شده است. اطلاعات بارگیری پسماند.pdf
-
1 امتیازبا خلاف شرع شناخته شدن آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک از سوی شورای نگهبان، دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن داد. حکمی که از سوی برخی فعالان محیط زیست با انتقاد روبرو شده است. گروهی کارشناسان معتقدند در حکم صادر شده "هوای پاک" به عنوان یک حق عمومی نادیده گرفته شده است. این درحالیست که سالانه تعداد زیادی از هم وطنان بدلیل هوای آلوده جان خود را از دست می دهند. متن کامل خبر و مقاله مربوطه به نقل از روزنامه همدلی: خودروهای فرسوده؛ عزیزتر از هوای پاک
-
1 امتیازبه دنبال انتشار تصاویری دلخراش از تلفات تعدادی از گونههای حیات وحش بر اثر مالچپاشی در منطقهای در بُستان استان خوزستان، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بهطور جدی پیگیر این ماجرا هستیم، گفت: قرار شده ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضمن بازدید از محل، گزارشی جامع در مورد این ماجرا ارائه دهد. به گزارش ایسنا، هفته پیش یک گزارش تصویری در یکی از خبرگزاریهای داخلی منتشر شد که نشان میداد بر اثر مالچپاشی تعدادی از گونههای حیات وحش از جمله خزندگان و پرندگان تلف شدهاند و این منطقه به گورستانی سیاه برای حیات وحش بدل شده است. مسعود تجریشی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی در مورد صحت و سقم این خبر، با اشاره به اینکه ممکن است عکسهای منتشر شده صحت داشته باشد و این موضوع از سوی معاونت انسانی در دست بررسی است، اظهارکرد: قرار شده است مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضمن بازدید از منطقه، گزارشی در مورد این موضوع ارائه دهند البته دستگاههای نظارتی هم پیگیر این ماجرا هستند. وی با تاکید بر اینکه مالچپاشی تنها باید در نقاطی که شن روان وجود دارد، انجام شود، گفت: در شرایط حاضر شن روان در مناطق محدودی از کشور وجود دارد. برای مثال بر اساس گزارشهای سال گذشته، در خوزستان تنها در منطقهای حدود ۴۰۰۰ هکتاری سوسنگرد شن روان وجود دارد که ضمن رعایت اصول کارشناسی، میتوان برای کنترل غبارخیزی در مناطق محدود از مالچ استفاده کرد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گاهی متاسفانه روش مالچپاشی بهصورت اصولی اجرا نمیشود، گفت: نباید به دلیل انبوه مالچ تولیدی در کشور و قیمت ارزان آن، نهادها به سمت استفاده از آن برای کنترل گرد و غبار حرکت کنند. این روال اصلاً به صلاح نیست. به ستاد مقابله با گرد و غبار هم تاکید کردهام که در سال جاری برای بودجههایی که قرار است برای مالچپاشی صرف شود، نهایت نظارت اعمال شود. تجریشی افزود: مالچ در دنیا به عنوان یک کالای گرانقیمت محسوب میشود و اگر برای استفاده از آن برنامهریزی اصولی داشته باشیم میتواند ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد. به گزارش ایسنا، اتفاقی که بستان خوزستان رخ داده و باعث تلفات تعدادی گونههای جانوری شده است، تازگی ندارد و مسبوق به سابقه است. پیش از این تصاویر و ویدئوهایی از مالچپاشی در برخی مناطق استان خوزستان منتشر شده بود که نشان میداد مالچپاشی در مناطقی دارای پوشش گیاهی در حال انجام است. همین موضوع هم مدتی پیش واکنش معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست را برانگیخت و حمید ظهرابی خواستار بررسی این تصاویر و محلهای مالچپاشی شد و تاکید کرد که عملیات مالچ پاشی با هدف مقابله با گرد و غبار صرفاً باید کانونهای اصلی گرد و غبار و در مناطق فاقد پوشش گیاهی طبیعی انجام شود. به همین دلیل از مسئولان سازمان جنگلها و مراتع درخواست شده که نظارت لازم را در انتخاب مکانهای اجرای عملیات مقابله با گرد و غبار انجام دهند. ظهرابی گفته بود: اخیراً گزارشهای زیادی درباره نحوه مالچ پاشی در استان خوزستان به دست ما رسیده که حکایت از کم دقتی در این عملیات بویژه در انتخاب محلهای تثبیت چشمههای گرد و غبار علیرغم تمام حساسیتهای سازمان جنگلها و مراتع کشور دارد. بر اساس این گزارشها، برخی شنزارها که زیستگاههای گونههای جانوری بوده که فاصله زیادی با سکونتگاههای انسانی و زمینهای کشاورزی دارند، مالچپاشی شدهاند و از طرفی برخی مناطق دیگر که بهطور طبیعی شنزار هستند و دارای پوششگیاهی مناسبی بودهاند و محل تولید گرد و غبار محسوب نمیشوند نیز تحت عملیات مالچپاشی قرار گرفتهاند که به نظر میرسد نیازی به اجرای عملیات تثبیت ندارند. لذا ضرورت دارد سازمان جنگلها و مراتع موضوع را بررسی و اصلاح کنند. گفتنی است به هر ماده طبیعی و مصنوعی که بتواند یک پوشش محافظ در مقابل باد و آب روی سطح خاک ایجاد کند «مالچ» گفته میشود که بر فرسایشپذیری خاک تاثیرگذار است. حدود ۵۰ سال است که استفاده از مالچهای نفتی به منظور تثبیت ماسههای روان در کشور مورد نظر سازمان جنگلها است.
-
1 امتیاز
-
1 امتیازتشکر آقای مهندس لطفا بخش قوانین تالار را هم قبول زحمت فرموده مطالعه نمایید. آنجا هم نیاز به اصلاح کلمات دارد. با سپاس فراوان
-
1 امتیازهربار که می خواهم وارد شوم ، وقتی کد امنیتی را وارد می کنم دوباره از ما مجددا کد می خواهد.
-
1 امتیازفرم کد امنیتی بدلیل مسائل امنیتی بعد از مدت کوتاهی از بین می رود و نیاز به رفرش صفحه دارد
-
1 امتیاز